For etter å ha brukt litt tid på denne boka, så jeg jo ganske tidlig at dette var noe jeg, selv om jeg ikke skal jobbe som norsklærer, kan dra nytte av i undervisningen min. For meg er det viktig å kartlegge elevenes interesser også utenfor skolen. Læreren min i pedagogikk og elevkunnskap sa til meg, finn elevenes interesser, og bruk dem for det de er verdt i undervisningen din. Får man dette til, kan det motivere mange av elevene til videre læring og utvikling.
Screenshot fra World of Warcraft |
Utfordringen blir hvordan man kan integrere f.eks. dataspill i undervisningen på en god måte, og slik at det får den effekten på elevene som man ønsker. Et sted å starte, kan være å bare putte et bilde fra spillet inn i f.eks. en matematikkoppgave. Det har jeg selv gjort med hell flere ganger. Det kan være nok til å trigge elevene, og til å starte en prosess som dere sammen kan utvikle til noe mer...
Å møte seg selv i døra fører ofte til refleksjon med påfølgende læring. Bra at du kommenterer såkalte fiksjonsbaserte sammensatte tekster som dataspill. Barnevakten (http://www.barnevakten.no/dataspill) har godt stoff om dataspill. "Det finnes mange flotte spill som både underholder og kan fremme læring. Gi barna de beste spillene, legg til rette for gode spillopplevelser".
SvarSlettDu forteller om hvordan du på en enkel og fruktbar måte klarer å få elevenes digitale verden til å anrike skolefag. Utmerket.
Barnevakten er en flott side ja. Tror det har blitt en del mindre spill på gutterommene rundt omkring hvis mange av foreldrene hadde satt seg inn i hva slags spill ungene deres kjøper, noe som Barnevakten vil være til god hjelp i forbindelse med dette. Det er som du sier, vi må gi barna de beste spillene, de som gir de gode opplevelsene, og som også kan være med på fremme læring.
SvarSlett