onsdag 16. oktober 2013

World of Warcraft og sammensatte tekster

Jeg var, i likhet med noen av medstudentene mine som heller ikke har hatt norsk på lærerutdanningen, litt skeptisk til boka "Sammensatte tekster" av Liestøl, Fagerjord og Hannemyr (2009). Dette reflekterer kanskje menneskets evne til å være skeptiske til nye ting, og gjøre seg opp meninger før en har tatt seg tiden til å sette seg inn i det.

For etter å ha brukt litt tid på denne boka, så jeg jo ganske tidlig at dette var noe jeg, selv om jeg ikke skal jobbe som norsklærer, kan dra nytte av i undervisningen min. For meg er det viktig å kartlegge elevenes interesser også utenfor skolen. Læreren min i pedagogikk og elevkunnskap sa til meg, finn elevenes interesser, og bruk dem for det de er verdt i undervisningen din. Får man dette til, kan det motivere mange av elevene til videre læring og utvikling.

Screenshot fra World of Warcraft
Dataspill, og rollespill på internett, som World of Warcraft m.fl, opptar mange av dagens ungdom. Liestøl, Fagerjord og Hannemyr (2009) peker på at dataspill er en av de mest kreative tradisjonene innen digitalt sammensatte tekster, hvor skrift, bilde og levende bilder er integrert i analogi til vår fysiske verden. I tillegg kommer også et grensesnitt hvor informasjon og kommunikasjon som chat er noen av funksjonene.

Utfordringen blir hvordan man kan integrere f.eks. dataspill i undervisningen på en god måte, og slik at det får den effekten på elevene som man ønsker. Et sted å starte, kan være å bare putte et bilde fra spillet inn i f.eks. en matematikkoppgave. Det har jeg selv gjort med hell flere ganger. Det kan være nok til å trigge elevene, og til å starte en prosess som dere sammen kan utvikle til noe mer...



2 kommentarer:

  1. Å møte seg selv i døra fører ofte til refleksjon med påfølgende læring. Bra at du kommenterer såkalte fiksjonsbaserte sammensatte tekster som dataspill. Barnevakten (http://www.barnevakten.no/dataspill) har godt stoff om dataspill. "Det finnes mange flotte spill som både underholder og kan fremme læring. Gi barna de beste spillene, legg til rette for gode spillopplevelser".

    Du forteller om hvordan du på en enkel og fruktbar måte klarer å få elevenes digitale verden til å anrike skolefag. Utmerket.

    SvarSlett
  2. Barnevakten er en flott side ja. Tror det har blitt en del mindre spill på gutterommene rundt omkring hvis mange av foreldrene hadde satt seg inn i hva slags spill ungene deres kjøper, noe som Barnevakten vil være til god hjelp i forbindelse med dette. Det er som du sier, vi må gi barna de beste spillene, de som gir de gode opplevelsene, og som også kan være med på fremme læring.

    SvarSlett