mandag 14. oktober 2013

Når det er tanken som teller...

På forrige samling stiftet vi bekjentskap med tankekartverktøyet XMind. I de siste årene på lærerstudiet, har jeg forsøkt ulike verktøy innen dette området. XMind er utvilsomt et av de beste, i tillegg er det gratis (kan oppgraderes også hvis ønskelig til flere funksjoner).

Det jeg liker best med XMind, i tillegg til at det er lett å ta i bruk, er de fine ferdige malene en kan velge mellom i oppstarten. Minuset er at gratisversjonen ikke lar deg lagre dokumentet som PDF. Løsningen er sikkert mange, den greieste metoden jeg fant, var å ta et "screenshot" av diagrammet, for så å lagre det i PDF i Word f.eks.
Screenshot fra XMind

I forbindelse med Legoprosjektet som elevene mine deltar i for tiden (har nevnt dette i et tidligere innlegg), så jeg en god mulighet for å få testet ut XMind sammen med dem. De skal nemlig i dette prosjektet forske på naturkatastrofer. Her skal de velge en katastrofe, velge et sted som er utsatt for denne, lage en problemstilling, og til slutt å finne på og presentere en innoativ løsning som enten hjelper folk i å forberede seg på katastrofen, være trygg mens den pågår, eller hjelp med opprydding etter den er over.

Bruk av tankekart, idemyldring, brainstorming (kjært barn har mange navn) er en vanlig brukt tilnærmingsmetode i skolen. Elevene har aldri før prøvd seg på dette ved hjelp av digitale verktøy. Reaksjonene var ulike, noen synes programmet var litt vanskelig til å begynne med, mens andre klarte nesten ikke å legge det fra seg. Felles tror jeg vi kan oppsummere med at det var en positiv opplevelse for de fleste.

Det mest interessante var når jeg senere snakket med læreren i den andre klassen som deltar. De hadde gjennomført det på den "gamle" måten, og det var faktisk forskjell å spore. Elevene mine hadde lagd større og mer utdypende tankekart enn elevene som hadde gjort det med penn og papir. Å spekulere i årsaker er ikke lett, men jeg tror at et program som XMind er med på å gjøre denne prosessen mer oversiktlig for elevene. De slipper å tenke på å få nok plass på papiret, og det er lett å gå inn og gjøre redigeringer underveis.

2 kommentarer:

  1. Gjør det vondt å tenke? Det heter ei bok med og om filosofen Arne Næss. I planleggingsfasen er det viktig å få med seg elevene i konstruktive spekulasjoner. Tankekart med XMind kan virke som en forløsende trigger som motiverer til engasjert innsats.

    Du forteller godt om bruk av XMind i din klasse. Noen elever strevde, andre blei hekta. Helt normalt. Hvordan vil XMind fungere neste gang? Spesielt interessant at den andre klassen sleit med si tilnærming. Slike virkelige erfaringer viser vei for andre for andre lærere.

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig med det du skriver. De virkelige erfaringene teller så mye mer enn det man både lærer på skolebenken og leser om i teorien. Jeg tror også at det å erfare at ting eller verktøy faktisk fungerer, er en god og motiverende opplevelse, samtidig som det trigger for videre arbeid med digitale verktøy for lærerne også.

      Slett