søndag 17. november 2013

Oppsummering av høstens prosjekt

Tidligere i høst fortalte jeg dere om at elevene mine skulle delta i årets First Lego League. Jeg lovte dere oppdateringer underveis, noe jeg ber om unnskyldning for at jeg ikke har gjort :-) Det har rett og slett vært så mye å ta tak i, i forbindelse med dette prosjektet, at jeg føler jeg ikke har hatt noe å skrive om før nå.

Forrige helg var det finale i Harstad, og 35 elever og 3 håpefulle lærere la avgårde tidlig på lørdags morgen. Innsatsen fra ungene var upåklagelig, og arrangementet var supert. Noe pokaler ble det ikke, men vi er strålende fornøyd med innsatsen. Det ene robotlaget var 7 fattige poeng fra en semifinaleplass, mens det ene av forskningslagene ble en av tre nominerte til årets forskingspris.

Vi avsluttet dagen på Peppes, og dro mette og fornøyde hjem til Vesterålen.

I ettertid har vi startet evalueringer, både oss lærere i mellom, men også selvfølgelig med elevene. Hva har vi lært? Hva har vært bra? Hva ville vi eventuelt ha gjort annerledes neste gang?

For min egen del, har jeg i ettertid tenkt på hva vi har fått gjort sammen med elevene i løpet av dette prosjektet når det kommer til bruk av digitale verktøy og medier. Jeg lagde en liste for meg selv, og tenkte jeg kunne ramse opp noe fra den:


  • bruke Word for å produsere/redigere tekstdokumenter
  • bruke PowerPoint for presentasjon i forbindelse med muntlig fremlegg (jeg hadde en plan om å lære dem Prezi, men tiden strakk ikke til)
  • skrive blogg (ferdiglaget på FLL sine hjemmesider, men god trening i å skrive for nettet)
  • ta bilder, redigering av bilder (hadde lyst å lære elevene Photofiltre, men også her strakk ikke tiden til, slik at vi gjorde det i Paint, som faktisk fungerte helt greit til dette)
  • lage en enkel lagside på nett (ferdig mal fra FLL, men dog god trening)
  • intervju med en rekke instanser over e-post
  • søke informasjon på nettet (hva er gode/dårlige kilder, kildehenvisninger)
  • scanne tegninger, illustrasjoner, redigering av dem
  • programmering av legorobot (her var jeg veldig imponert over elevene!)
  • konvertering av filtyper (PDF, ZIP m.m)


Som du kanskje ser, var bruk av digitale verktøy en stor del av prosjektet. Jeg kan ikke se for meg at elevene ville ha kommet til å lært alt dette i de andre fagene på skolen i løpet av denne perioden hvis vi ikke hadde meldt oss på dette.

Ja, det har vært mye arbeid, kanskje ekstra mye siden dette var første gang, men jeg tror ingen av oss angrer på det, og vi blir garantert til å delta flere år.

3 kommentarer:

  1. Ser at du har vært travelt opptatt med dette prosjektet, og det var noen IKT-ting du hadde planlagt å gjøre, men som det ikke ble tid til. Selv har jeg erfart at det som eleven skal gjøre med digitale medier ofte tar lengre tid enn man først hadde tenkt. Man har noen ambisjoner på elevens vegne som ofte må nedjusterers. Nå sier jeg ikke at dette er tilfellet for det som du beskriver og, du sier jo også at eleven har lært mye om bruk av digitale verktøy som de ellers ikke ville lært :)

    SvarSlett
  2. Jeg vet veldig lite om FLL, og lette derfor etter litt info om dette på nett. Fant blant annet dette på Hjernekrafts nettside:

    Hvorfor FLL?
    FLL ønsker å bidra til å øke interessen for realfag og teknologi ved å utfordre deltagerne gjennom reelle problemstillinger med en arbeidsmetode som man arbeider under i det virkelige arbeidslivet. Vi tror på å gi barn og unge en god opplevelse med teknologi og prosjektarbeid tidlig, slik at de bevisstgjøres i forhold til valg av senere utdannelse. FLL innbefatter personlig og faglig utvikling gjennom samarbeid og praktisk læring mot et felles mål.

    Hvilke fags timer brukte dere til dette? Jeg synes det hørtes veldig lærerikt ut, og lurer på om norsklærerne også var involvert? Hvor tverrfaglig var det, og hvilke muligheter ser du for inkludering av flere fag?

    SvarSlett
  3. Jeg er imponert over hvor mye IKT dere "naturlig" brukte i prosjektet. Noe av det beste med FLL er de virkelige og autentiske rammene de lager for prosjektene, eksempelvis prosjektet naturens raseri (Nature's Fury). "Vi skal utforske hva som kan gjøres når intense naturkrefter påvirker steder der folk bor, arbeider og går på skole." Meget aktuelt i disse vindfulle dager.

    SvarSlett