søndag 15. september 2013

Da Internett overtok tronen i medieverdenen i Norge

Jeg er glad i statistikker. Når andre graver seg ned i en god roman, finner jeg like mye hygge i å grave meg ned i statistikkens verden.

Statistisk sentralbyrå (SSB) står sentralt i innsamling, bearbeiding og formidling av statistikk i Norge. Her tør jeg påstå at en finner statistikker på nesten alt man trenger. Alt fra befolkning, helse, natur og miljø og til utdanning og økonomi. SSB har også publisert mye forskning på sidene sine.

I dag leste jeg i en undersøkelse fra april 2013 at Internett nå har den største andelen av brukere blant de ulike mediene i Norge, da det i 2012 gikk forbi TV som medium. Undersøkelsen viser også at antall minutter vi bruker på Internett også øker fra år til år.

Statistikk fra blant annet SSB, tror jeg også en med nytte kan dra inn i undervisningen i skolen, og ikke bare i matematikkfaget. SSB har statistikker man kan dra inn i alle fagene i skolen, og dette vil kunne være gode kilder for både lærere og elever når de jobber med fagene i undervisningen.

For de som ikke har brukt eller besøkt sidene til SSB, vil jeg anbefale dere i å gjøre dette.

4 kommentarer:

  1. Du hadde rett, det var interessant å gå inn på ssb! :) Dette er ikke en side jeg har brukt spesielt mye, men nå gjorde jeg som du oppfordret til, og gikk inn og søkte litt. Syntes denne var interessant:

    "Digitale ferdigheter blant innvandrere og deres norskfødte barn - Mange innvandrere digitalt ekskludert" Fant den på http://ssb.no/teknologi-og-innovasjon/artikler-og-publikasjoner/mange-innvandrere-digitalt-ekskludert

    Takk for tipset, Magne! :)

    SvarSlett
  2. Fint med sikker dokumentasjon på tingenes tilstand, her Internett som mest brukte massemedium fra 2012.

    Meget interessant supplement fra deg Greta. Enda viktigere at skolen bidrar til å utjevne forskjellene med god IKT-bruk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Mye interessante statistikker og undersøkelser her ja, og som du skriver er det sikker informasjon også. Tenker at SSB kan være et godt eksempel for elevene om hva som er sikker informasjon på nett. Tror det er viktig å hjelpe dem med så tidlig så mulig og kunne skille mellom sikre og usikre kilder på nett. Hva kan vi bruke i arbeidet vårt, og hva bør vi ikke bruke...

      Slett